UManresa promourà la reflexió i el debat sobre el potencial transformador de l'educació en el marc del projecte Manresa 2022
La Fundació Universitària del Bages ha assumit l’encàrrec de tirar endavant part de les actuacions vinculades a l’àmbit de l’educació de Manresa 2022 i el gener vinent posarà en marxa el programa d'activitats "Mestres que (es) transformen", per promoure la reflexió i el debat sobre el potecial transformador de l'educació. Les accions es concretaran en projectes educatius transformadors que es puguin implantar durant el curs 2022-2023
UManresa – Fundació Universitària del Bages posarà en marxa el mes de gener de l’any 2022 el programa d’activitats “Mestres que (es) transformen”, una proposta de reflexió i debat sobre el potencial transformador de la tasca de mestres i professorat que formarà part del programa del projecte Manresa 2022. L’Ajuntament de Manresa ha encarregat a la institució universitària el lideratge d'una part de les accions vinculades a l’àmbit de l’educació. Els objectius de la proposta són reflexionar sobre el sentit transformador de l’activitat docent, promoure el debat sobre la funció educadora dins i fora de l’escola i provocar que, com a resultat de la reflexió i el debat, es creïn i s’implementin accions que contribueixin a la transformació educativa real als centres educatius i que puguin posar-se en marxa durant el curs escolar 2022-2023.
El projecte ha estat presentat aquest matí, amb la presència de l'alcalde de Manresa i president del patronat de la FUB, Marc Aloy Guàrdia; el director general de la FUB, Valentí Martínez Espinosa; i l'adjunt a la direcció general i coordinador del projecte, Antoni Llobet Mercadé. Hi han estat presents també els regidors de Turisme i Projecció de Ciutat, Joan Calmet Piqué; i d'Ensenyament i UNiversitats, Josep Gili Prat, a banda de la vicerectora del campus de Manresa de la FUB, Sílvia Mas Sañé, i altres membres de la comunitat universitària.
7 mesos de reflexió i debat Les accions es posaran en marxa el mes de febrer i fins al mes de juliol es plantejaran temes diversos de reflexió sobre la figura i la funció de mestres i professorat, que s’abordaran en uns diàlegs educatius entre persones expertes. Aquests diàlegs comptaran amb la participació de persones com Pepe Menéndez, Salvador Cardús, Montserrat Pedreira, Eduard Vallory, Eva Bach, Carme Junyent i Sor Lucia de Caram, entre d'altres. També es treballarà amb grups de treball que s’encarregaran d’elaborar materials i activitats i s’obrirà un fòrum virtual per plantejar-hi reflexions i propostes. Totes les activitats estaran obertes a persones interessades en el món de l’educació i en el cas dels docents, la participació i assistència als diàlegs i grups de treball seran reconegudes com activitats de formació contínua.
El programa culminarà el darrer trimestre de l’any amb una jornada de conclusions i col·loqui i amb la publicació tant dels diàlegs, com de les propostes dels grups de treball i les reflexions del fòrum.
Treball conjunt entre centres educatius Un dels objectius del programa és la implantació de propostes i projectes transformadors als centres educatius. Per aquest motiu, una de les accions previstes passa per implicar les escoles en el projecte per constituir grups de transformació formats per dos centres educatius. Acompanyats d’una persona del projecte Manresa 2022, la intenció és que dissenyin una acció concreta que es pugui implementar.
Un projecte lligat a l’aposta per l’educació a la universitat La proposta de debat coincideix amb una aposta de la Universitat per consolidar i reforçar els estudis d’educació que es concretarà amb la construcció de l’edifici FUB4, que la Universitat començarà a construir aquest any 2021 i que a partir de la tardor del 2022 concentrarà tota l’activitat acadèmica, de recerca i de serveis de l’àrea d’educació. La construcció d’aquest edifici, que s’integrarà al campus universitari, respon a la voluntat de ser un pol de generació de coneixement, d’intercanvi i de formació per als professionals de l’educació. Està previst que el nou edifici s’inauguri el mes de setembre de l’any 2022.