240 alumnes de secundària segueixen la petjada de Sant Ignasi amb activitats de meditació i gestió de les emocions
L’activitat forma part del projecte Lotus Blau que s’emmarca dins el projecte Manresa 2022. L’alumnat participant realitza activitats de meditació i gestió de les emocions fent un recorregut per llocs de la ciutat que van ser freqüentats pel pelegrí de Loiola fa 500 anys com la Torre Santa Caterina, Pont Vell, Pou de Llum i la Cova.
Una seixantena d’alumnes de 4t d’ESO de l’Institut de Lluis de Peguera van fer dimarts passat un recorregut pels espais més freqüentats per sant Ignasi a l’entorn de Manresa fa 500 anys. Es tracta d’una activitat del projecte Lotus Blau, una proposta inclosa dins el Pla Director Manresa 2022 que té com a objectiu acostar als joves a l’experiència del pelegrí de Loiola i fer-ho a través de diverses activitats de meditació, gestió de les emocions i el foment de valors de pau, respecte i fraternitat.
La sessions del Lotus blau es desenvolupen durant aquest mes d’abril i compten amb una participació total de 240 alumnes, dels quals 120 alumnes són de 2n i 120 de 4t de secundària de l’Institut Lluís de Peguera. Els dies 2 i 9 d’abril hi va haver el Lotus blau de 4t d’ESO i els dies 10 i 24 d’abril, el Lotus blau de 2n d’ESO.
Els alumnes de 4t d’ESO fan un itinerari, des del seu institut, que recorre llocs com la Torre Caterina, Pont vell, Pou de llum i la Cova. Aquest recorregut entre 3 i 4 km es realitza en horari escolar, de 8 a 14.30. Els alumnes de 2n d’ESO, concentren les activitats en un temps menor, unes dues hores i mitja, de dos quarts de dotze fins a ales dues, i ho fan en un sol punt, sense fer un recorregut: els jardins de la Cova.
El projecte Lotus està emmarcat en el tercer eix estratègic del Manresa 2022, format per diverses activitats adreçades a les escoles, i que giren a l’entorn de la llum, entesa com a icona manresana i també com a símbol de l’espiritualitat. Així el terme “lotus” en aquest context és sinònim de camí ignasià, espiritualitat, llum i transformació.
El Lotus blau inclou diverses activitats, el mindfulness, i el reconeixement i la gestió de les emocions. És una proposta per experimentar i gaudir amb tots els sentits.
Les pràctiques que es porten a terme en el Lotus blau són totes relacionades amb la meditació, la experimentació i la gestió de les emocions a través del ioga, mindfulnes, la regulació emocional, la relaxació, tècniques de respiració i pranayama i la visualització.
L’experiència, viscuda per aquests 240 joves, està dirigida per 4 monitors d’Aula Aura, amb l’objectiu bàsic d’incrementar el nivell de consciència personal, incrementar el nivell de pau i benestar, i reduir l’estrès i l’ansietat. Així s’afavoreix la creació d’un clima més saludable, ètic i compassiu a l’aula i a l’institut, i beneficiós per a l’aprenentatge i el desenvolupament com a persones.
Prova pilot
L’octubre de 2016 es va fer la prova pilot del Lotus Blau, amb alumnes de 2n d’ESO l’escola FEDAC de Manresa que va durat tot el dia, de les 8 del matí a les 6 de la tarda. Van recórrer uns 12 Kilòmetres, des de Castellgalí, passant per la riera de Cornet, l’Oller del Mas, Torre Santa Caterina, Pont vell fins arribar fins a la Cova i van anar fent diverses pràctiques en el recorregut. Enguany, aquest itinerari s’ha reduït per poder-lo adaptar a l’horari escolar a l’institut, que és de 8 a 14.30 i també per evitar costos de transport i permetre que tots els alumnes hi puguin participar.
Projecte Lotus
El projecte Lotus és un projecte que integra cos (tècniques de descàrrega, relaxació i respiració), cap (tècniques d'atenció i concentració) i cor (regulació emocional) i que treballa amb eines de psicologia, mindfulness i ioga. Va adreçat als infants i joves, mestres i famílies.
Es porta a terme en escoles de primària i secundària de Manresa on s’ofereixen exercicis i pràctiques simples i breus que els nois i noies poden posar en pràctica cada dia.
Entre els objectius específics del programa Lotus, format pel Blanc i pel Blau, s’hi troben el d’aprendre a identificar i regular les emocions i els pensaments i a gestionar-los, a ser conscients en el moment present, a respirar, i a controlar els impulsos, entre d’altres.
El projecte Lotus es caracteritza principalment per ser vivencial, ja que proporciona eines a través de pràctiques i vivències, per treballar els valors universals, i per ser una proposta laica que enfoca l’espiritualitat des d’una vessant respectuosa i integradora. A més a més, el Lotus té un substrat de tradicions mil·lenàries budistes (mindfulness) i vèdiques (ioga).
Lotus Blanc
Aquestes sessions són presencials i es porten a terme a l’aula.
El primer any del projecte Lotus Blanc consta de 4 sessions presencials per alumne, a l’aula ,i en mig grup (12-15 alumnes), en les quals es treballen els continguts següents, adaptats a l'edat de cada nivell: Cos, Ment, Emoció i Ioga.
El segon any del projecte Lotus blanc es reforcen els continguts apresos en el primer any, amb tot el grup classe i, com a cloenda d’aquesta segona fase, els alumnes participen en la sortida del lotus blau.
De Setembre 2018 a Maig de 2019, 8 centres de primària i 2 centres de secundària participen en el projecte Lotus. Un total de gairebé 2.400 alumnes i 250 professors.
Dins el projecte estratègic Manresa 2022
El projecte Lotus està emmarcat a l’eix Llum del Pla Director del Manresa 2022: cultura, art, educació, espiritualitat i foment de valors, que facin millor a les persones.
L’objectiu és múltiple. Per una banda, acostar infants i joves a l’experiència espiritual de Sant Ignasi durant el seu pelegrinatge de Loiola a Manresa, però des del vessant laic, i fer-los conèixer la història de Manresa, fer-los partíceps del projecte Manresa 2022, i potenciar la marca Manresa com una ciutat amb valors de pau, respecte i fraternitat. I per altra, augmentar l’autoconeixement i la millora de la gestió emocional dels ciutadans més joves.
Altres accions en aquest línia són el cicle Sons del Camí, de música contemplativa, sessions de ioga després de la Marxa del Pelegrí, sessions sobre espiritualitat al Fòrum de debat semestral Ignàgora i un cicle de cinema espiritual.