El Consell d'Infants de Manresa celebra el seu primer plenari amb 18 tallers per treballar el valor del respecte
Més de 400 alumnes 5è i 6è de primària de les escoles Espill, Jeroni de Moragas, Joviat, La Salle, Muntanya del drac, Renaixença, Sant Ignasi, Vedruna Manresa i Oms i de Prat estan treballant, a través de l’educació en valors, per millorar la ciutat i la convivència a través del respecte.
El Consell d’Infants ha celebrat avui el primer plenari del curs 2015-2016, que enguany té el valor del respecte com a l’eix central de treball. Més de 400 alumnes de 5è i 6è de primària de les escoles Espill, Jeroni de Moragas, Joviat, La Salle, Muntanya del drac, Renaixença, Sant Ignasi, Vedruna Manresa i Oms i de Prat formen part d’aquest espai de participació amb l’objectiu d’ expressar les seves idees i proposar accions que ajudin a millorar la ciutat. La regidora de Joventut, Àuria Caus, ha donat la benvinguda a l’alumnat i professorat que ha assistit a l’acte que ha tingut lloc al Claustre del Museu Comarcal de Manresa.
El tema central que aquest curs s’està treballant és una demanda municipal: “El camí del respecte”. L’objectiu essencial és aprofundir en el valor del respecte i dissenyar quatre plaques finals que simbolitzin aquest camí dins de Manresa. Amb aquesta finalitat, durant el 2016, un cop dissenyades i produïdes, aquests plaques seran col·locades en diversos indrets de la ciutat.
Aquesta acció neix en el marc del projecte de ciutat Manresa 2022, através del qual l’Ajuntament de Manresa col·labora amb el Camí Ignasià per convertir aquesta ruta de pelegrinatge en un “camí del respecte”, des de Loiola (Guipúscoa) fins a Manresa. Altres poblacions i entitats, comla Cova de Manresa, ja s’han sumat a la iniciativa i han col·locat les seves plaques del respecte a l’entorn del Camí Ignasià, per donar així un valor afegit a la ruta.
Si bé aquesta proposta amb els infants ha sorgit vinculada a la figura d’Ignasi de Loiola i vol suposar per a Manresa un eix de promoció de la ciutat, també inclou tot una vessant d’educació en valors. Més enllà de la figura històrica d’Ignasi de Loiola, es vol aprofitar la reflexió sobre la transformació i evolució que podem tenir les persones al llarg de la vida i l’impacte que això pot tenir al nostre entorn. El projecte es centra en promoure els valors laics i universals que poden fer més enriquidora tant la nostra vida com la interrelació amb els altres.
El respecte com a concepte ampli
“El Camí del Respecte” ofereix la possibilitat als infants que participin de compartir de forma vivencial i participativa el que suposa per a ells el respecte: com l’entenen i com el podem aplicar a la vida quotidiana. Es parteix d’un concepte de respecte ampli que no es limiti al pur àmbit del “civisme”, sinó que vagi més enllà i que abordi diferents dimensions: El respecte cap a un mateix com a punt de partida imprescindible per a una interacció saludable amb les altres persones; el respecte cap a les altres persones: valorar les diferents capacitats que tenim, la interculturalitat, el gènere, el diferent estil i nivell de vida; i el respecte al medi ambient: com ens nodreix, com ens interrelacionem, com s’hi vinculen les diferents cultures…
Aquesta triple dimensió complementària, vol acostar els infants a una idea de respecte que els ajudi a trobar el seu lloc en equilibri amb els altres i l’entorn.
Com s’està treballant el projecte
El treball d’educació en valors suposa un treball a llarg termini. Per aquest motiu, el plantejament ha estat treballar el valor del respecte durant tot un curs escolar a través del Consell d’Infants de Manresa.
El Consell d’Infants compta amb dinamitzadors que preparen les activitats i les porten a terme als diferents centres escolars. Al llarg del curs, es creen també diferents espais perquè totes les escoles participants posin en comú el treball realitzat i comparteixin vivències i aportacions. Una d’aquestes trobades conjuntes és la que ha tingut lloc aquest dimecres, 20 de gener, a diferents espais de la ciutat i la posada en comú final al Claustre del Museu Comarcal.
Al final de tot el procés d’aquest curs, amb les aportacions de tots els grups participants, s’elaborarà una definició i una imatge que identifiqui el valor del respecte. Aquesta imatge, tipus icona, servirà per marcar una ruta a Manresa que coneixerem amb el nom de “camí del respecte” i que posarà en valor diferents ubicacions de la ciutat que puguem vincular al valor del respecte. Aquest itinerari del respecte, serà una de les rutes que s’oferirà als pelegrins que realitzen el Camí Ignasià.
Una matinal que tindrà continuació a les escoles
Aquesta matinal celebrada avui ha començat a primera hora del matí a diversos espais de la ciutat amb la realització d’un total de 18 tallers. Atès que el tema del respecte és molt ampli, s’ha dividit aquest “valor” en 3 àmbits temàtics: el respecte a un mateix (dinamització a càrrec d’Aura Ioga) , a les altres persones (dinamització a càrrec del CAE) i al medi ambient (dinamització a càrrec d’Ai Carai).
En els 6 tallers de respecte a un mateix s’han utilitzat eines que proporciona el ioga, la psicologia i el mindfulness. Els objectius bàsics han estat: millorar la consciència corporal i la comunicació entre el cos i la ment, familiaritzar-se amb el món emocional (quines són les emocions bàsiques, que ens expliquen i com les podem identificar), i per últim, proporcionar eines d’autoregulació (tècniques de respiració, de relaxació, i petites meditacions) . Tot això els ha permès aprendre a estar més calmats, tenir una visió més clara (tant del món intern com de l’extern), i escollir la resposta més adequada en comptes de ser arrossegats pels impulsos i emocions.
Reconèixer la nostra vàlua, tenir cura de nosaltres mateixos i procurar ser millors, no només ens enriqueix com a persones sinó que contribueix a construir un món millor.
En els 6 tallers de respecte a les altres persones, a través de dinàmiques de grup, s’ha treballat de manera empàtica diverses realitats amb l’objectiu de reflexionar sobre els nostres prejudicis i les nostres actituds davant de diferents fets i situacions: valorar les diferents capacitats que tenim, la interculturalitat, el gènere, el diferent estil i nivell de vida...
En els 6 tallers de respecte al medi ambient s’ha parlat de la interrelació que tenim nosaltres mateixos amb la natura, com diferents cultures ens vinculem de manera diferent a l’entorn natural i com ens nodreix aquesta connexió. Per tal de fer-ho de manera vivencial, s’han pogut ballar danses d’arreu del món que ens connecten amb els elements de la natura a través de diferents visions.
Posteriorment, al Claustre del Museu Comarcal, els nens i nenes asseguts a terra han vist una petita representació sobre el respecte. A continuació, cada grup, ha llegit la seva aportació al respecte i ha posat la peça que ha elaborat en la primera activitat del matí. Al final, cada grup ha posat la seva peça i ha quedat un camí amb tot el que els agradaria que fos el respecte.
Aquesta activitat al Museu Comarcal de Manresa suposa un punt de trobada i intercanvi per tancar la primera fase de treball realitzat entorn al valor del respecte. A partir d’aquest plenari començarà la segona part del projecte a les escoles que consistirà en sessions per desenvolupar la creativitat i les arts plàstiques per aconseguir quatre plaques del respecte a finals de curs.